Co trzeba zrobić, żeby zostać pilotem?
Wchodzisz na pokład, wzbijasz się na wysokość ponad 10 km i lecisz z prędkością 800 km/h. Imponujące, ale jak zostać pilotem samolotu? Zasadniczo nie istnieje szkoła pilotów samolotów pasażerskich. Istnieją natomiast dwa typy kursów na pilota i, co za tym idzie, różne rodzaje licencji: licencja pilota samolotów komercyjnych i licencja zawodowego pilota. Ale jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego?
Jak zostać pilotem cywilnym?
W cywilnym lotnictwie można zdobyć cztery rodzaje licencji pilota:
- PPLA – najniższa licencja turystyczna, pozwala na latanie tylko w dobrych warunkach i wyklucza zarobkowe przewożenie pasażerów.
- CPLA – licencja zawodowego pilota, pozwala na pilotowanie samolotu o masie do 5,7 tony z 9-cioma pasażerami. Pilot z licencją CPLA nie może zatem zostać pilotem samolotu liniowego, ale może latać jako drugi oficer (drugi pilot). Drugi oficer i kapitan to stopnie w lotnictwie cywilnym. Latanie na stanowisku drugiego pilota umożliwia uzyskanie w przyszłości najwyższego stopnia licencji, czyli ATPL. Jak zostać pilotem samolotów pasażerskich? Licencja ATPL jest tego niezbędnym warunkiem.
- ATPL – najwyższy stopień, jaki może zdobyć pilot samolotów pasażerskich. Ta licencja pozwala na pilotowanie maszyn o masie powyżej 5,7 tony i przewóz większej ilości pasażerów niż 9 osób. Jak zostać pilotem liniowym? Ta licencja jest do tego konieczna.
- ATPLA – licencja tak zwana frozen (zamrożona) jest możliwa po uzyskaniu CPLA i zdobyciu uprawnień IRA (lot według wskazań przyrządów, niezależnie od pogody) i MEPL (pilotowanie samolotów wielosilnikowych) oraz zdaniu dodatkowych egzaminów.
Licencja pilota – cena
Ile kosztuje licencja pilota? Pełna licencja ATPLA kosztuje między 150 000- 200 000 zł. Do jej zdobycia niezbędne są uprawnienia IRA i MEPL oraz wylatanie 1500 godzin (w tym 200 godzin w wieloosobowej załodze i 300 w warunkach IRA). To ogromna kwota, ale nie zapominajmy, ile zarabiają piloci samolotów pasażerskich. Ich pensje kształtują się w okolicach 15 000- 30 000 zł. Licencja pilota samolotu pasażerskiego to inwestycja, która szybko się zwróci.
Szkoła pilotów samolotów pasażerskich
Jak zostać pilotem linii lotniczych? W Polsce istnieją 3 szkoły, kształcące pilotów cywilnych:
- Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie
- Politechnika Rzeszowska
- Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie (tą jednak wybierają raczej chętni na zostanie pilotem wojskowym).
Jak zostać pilotem za darmo?
W Polsce jest to możliwe, najlepszym szkolenie dofinansowuje Ministerstwo Infrastruktury. A czy są kursy pilota samolotu?
Kurs na pilota oferują aerokluby i prywatne szkoły. Także poszczególni przewoźnicy proponują kurs pilota linii lotniczych.
Pilot samolotu pasażerskiego – wymagania
Jak zostać pilotem samolotów i czy trzeba mieć „końskie zdrowie”? Wymagania na pilota nie są wcale aż tak wyśrubowane. Pilot nie może cierpieć na choroby przewlekłe typu: cukrzyca, choroby serca, choroby psychiczne, uzależnienia. Jeśli chodzi o wzrok to piloci turystyczni mogą mieć wady od -8 do +5 dioptrii, piloci liniowi -6 do +5. Wolno latać w okularach i soczewkach. Wykluczona jest jednak jaskra, znaczny daltonizm i brak widzenia przestrzennego.
Na badania lekarskie składają się:
- EKG
- audiogram i tympanometria (badania słuchu)
- spirometria
- badanie laryngologiczne, neurologiczne i okulistyczne
- badanie przez lekarza orzecznika.
Każdy w dzieciństwie chyba o tym marzył ale jak widać, potrzeba bardzo dużo czasu i pieniędzy żeby takie marzenie zrealizować.